Was ist, das wir Leben nennen BWV 1142; BC [B 19]

Funeral Service, Weimar Cantatas
Genre
Sacred cantata
Scoring
Vokalpartien "Jesus, Der Hochseel: Printz" (s. Textabschrift); sonst unbekannt

Date of origin, Work history
vor dem 02. April 1716
First performance on April 2, 1716, in the Weimar Castle Church, on the occasion of the memorial service for Prince Johann Ernst of Saxe-Weimar, who died on August 1, 1715. Bach's authorship is not evidenced by sources but is suggested due to the close relationship between Bach and Johann Ernst; Kapellmeister J. S. Drese (or the son standing in for him) is less likely to be the composer. An collective bill from the Jüngern Particulier Cammer of Duke Ernst August I might also relate to this: 45 [florins] 15 [groschen] Dem Consistorial Secretario Francken, [...] Concertmstr.
Bachen [...] und dem Buchdrucker, vor præsentirte Carmina, den 4. April 1716 [To Consistorial Secretary Francken, [...] Concertmaster Bach [...] and the printer, for presented songs, April 4, 1716] (Dok. II Nr. 77; compare with additional information Dok. III, page 658).
Order of movements (according to text copy Weimar 1716):
Before the Sermon for the Royal Funeral
1. Chorus. Was ist, das wir Leben nennen?
2. Recit: So muß der Staub, Der Mensch zu Staube werden
3. Choral. Ach! wie nichtig! Ach wie flüchtig
4. Recit: Und wer verlangte wohl
5. Aria. Edle Seele Deine Schwingen
6. Choral. Hertzlich thut mich verlangen
7. Recit: Höhrt, bange Klagen, auff
8. Aria. Die Gerechten Kommen bald zur stoltzen Ruh!
9. Chorus. Frohes Sterben! sü.es Scheiden
After the Sermon for the Royal Funeral
10. Aria. Tannen, weinet!
11. Recitat: Betrübtes Fürsten Hauß
12. Aria. Der Himmel gönnt erläuchte Seelen
13. Recitat: Man klage nicht zu sehr!
14. Aria Verwandelt euch ihr jämmrige Cypreßen
15. Recit: Wie stimmt der Trauer Thon
16. [Arioso/Aria?] Mein JOHANN ERNST komm zur Ruh! (Jesus.)
17. [Arioso/Aria?] Lebens Fürst! ich folge Dir! (Der Hochseel: Printz.)
18. Choral. Christus der ist mein Leben
19. [Arioso/Aria?] Komm und gehe Himmel-ein (Jesus.)
20. [Arioso/Aria?] Schönster Himmel! öffne dich! (Der Hochseel: Printz.)
21. Choral. Nun hab’ ich überwunden
22. Chorus. Seelig, die im HERRN versterben!
Early performances
, Weimar, Himmelsburg (Schlosskirche) (Premiere) (Link to event)
relation to other works:
is part of BWV diverse [W. Kant.]
Comment
The music is lost.

Libretto
S. Franck?; Movement 3: Ach wie flüchtig, ach wie nichtig (M. Franck, around the date of composition 1650/1652), Stanza 1. Movement 6: Herzlich tut mich verlangen (C. Knoll, 1611), Stanza 1. Movement 18 and 21: Christus, der ist mein Leben (Jena, 1609), Stanza 1 and 3.

Calligraphic copy of text, Weimar 1716: Des hochseeligsten Printzen Johann Ernst Hertzogs zu Sachßens Todesfall und Gedächtnüs-Predigt betr. 1715.16 [Concerning the most blessed Prince Johann Ernst, Duke of Saxony’s death and memorial sermon 1715.16] (D-WRl: Office of the Marshal I, No. 2785; unknown scribe)
Link to lyrics
Chorale
Chorale
Chorale

Additional sources
Es sind keine handschriftlichen Quellen überliefert. [unknown]

Literature
Glöckner BJ 1985 (S. 162–164: verkürzte Textwiedergabe)

persistent ID
BachDigitalWork_work_00001531
Static URL
https://www.bach-digital.de/receive/BachDigitalWork_work_00001531
Export format
[PDF] [XML] [MEI] [JSON-LD]
Last changed
2023-09-08 : 12:29:47